Wynagrodzenie firmy rekrutacyjnej, czyli ile mnie to będzie kosztowało?

5 października 2022

Daniel_Foto_3
Daniel Raszkiewicz - Dyrektor Sprzedaży

Każdy wie, że istnieją firmy rekrutacyjne, które pomagają pozyskać pracowników na przeróżne stanowiska, od pracowników tymczasowych, po specjalistów, aż po zarząd. Natomiast mało mówi się o tym, ile tak naprawdę kosztują usługi firmy rekrutacyjnej. Ile kosztuje rekrutacja przez agencję pracy?

HSS Work oferuje trzy najpopularniejsze usługi personalne:

  1. Rekrutacje stałe (zatrudnienie bezpośrednio u Klienta);
  2. Praca tymczasowa (oparta o Ustawę, związana z pracownikami tymczasowymi)
  3. Outsourcing (rozliczana za godzinę świadczenia usługi dla Klienta).

Ile kosztuje rekrutacja stała?

Koszt zależy wprost od wynagrodzenia pracownika. Najczęściej stosowane są dwie formy rozliczenia za taką rekrutację:

Success fee, czyli opłata za sukces rekrutacyjny (faktura wystawiana jest w dniu rozpoczęcia pracy przez pracownika u Klienta) Występuje tu podział na opłatę procentową zależną od wynagrodzenia pracownika lub stałą kwotę za rekrutację. Brak sukcesu = brak jakichkolwiek opłat.

Model przedpłacony, który opiera się na płatności za etapy rekrutacji bez gwarancji powodzenia.

Najpopularniejszą ofertą firm rekrutacyjnych w Polsce jest procentowe success fee, które wylicza się od miesięcznego lub rocznego wynagrodzenia kandydata.

Rekrutacje na stanowiska produkcyjne to zwyczajowo koszt 80%-130% miesięcznego wynagrodzenia brutto pracownika (6,5%-11% rocznego wynagrodzenia brutto pracownika). Koszt ten zależy od długości gwarancji (ponownej bezkosztowej rekrutacji w przypadku rezygnacji z pracy pracownika), ale też od trudności procesu, na który główny wpływ ma lokalizacja Klienta, wynagrodzenie dla kandydatów oraz system pracy.
Gwarancja na pracownika – 1-3 miesiące.

Rekrutacje na stanowiska techniczne/specjalistyczne to koszt między 150% – 200% miesięcznego wynagrodzenia brutto pracownika (12,5% – 16,5% rocznego wynagrodzenia brutto pracownika).Wycena zależna jest głównie od trudności projektu, na którą mają wpływ takie czynniki jak: wymagania klienta, lokalizacja, system pracy, wynagrodzenia dla kandydatów, ścieżka rozwoju, benefity (na przykład auto służbowe do użytku prywatnego, opieka medyczna) czy system premiowy.
Gwarancja na pracownika – 3-6 miesięcy.

Rekrutacje na stanowiska kierownicze/dyrektorskie to koszt pomiędzy 160% – 250% miesięcznego wynagrodzenia brutto pracownika (13,5% – 21% rocznego wynagrodzenia brutto pracownika). Wycena zależy między innymi od wymagań Klienta (bardzo precyzyjne wymagania w zakresie kompetencji twardych i miękkich kandydatów), obszaru na jaki poszukiwana jest osoba, przeprowadzania testów kompetencyjnych, możliwości relokacji kandydatów itd.
Gwarancja na pracownika – 6-12 miesięcy.

Ile kosztuje ta rekrutacja? Przykładowo:

  1. Operator Produkcji, który ma zarabiać 5 000 zł brutto, honorarium firmy rekrutacyjnej wynosi 100% wynagrodzenia miesięcznego. Faktura wystawiona w przypadku sukcesu rekrutacyjnego na kwotę 5 000 zł netto.
  2. Automatyk, który ma zarabiać 10 000 zł brutto, honorarium firmy rekrutacyjnej wynosi 150% wynagrodzenia miesięcznego brutto. Faktura wystawiona w przypadku sukcesu rekrutacyjnego na kwotę 15 000 zł netto.
  3. Dyrektor Produkcji, który ma zarabiać 15 000 zł brutto, honorarium firmy rekrutacyjnej wynosi 180% wynagrodzenia miesięcznego brutto. Faktura wystawiona w przypadku sukcesu rekrutacyjnego na kwotę 27 000 zł netto.

Wynagrodzenia firm rekrutacyjnych różnią się znacznie między sobą w zależności do wielkości firmy. Jak wiadomo, im mniejsza firma, a czasem i jednoosobowa działalność, tym mniejsze koszty prowadzenia rekrutacji. Prawdopodobnie tam dostaniecie najniższą wycenę, często będącą nawet połową stawki rynkowej. Z drugiej strony są największe firmy rekrutacyjne o ogólnoświatowym zasięgu, które biorą nawet 2x więcej, niż kwoty podane powyżej. Często cena nie idzie w parze z jakością, nie bez powodu firmy rekrutacyjne cieszą się złą opinią.

Na co zwrócić uwagę przy podejmowaniu współpracy z firmą rekrutacyjną?

  • doświadczenie rekrutera w interesujących Cię obszarach, jeżeli ktoś rekrutował całe życie handlowców, trudno będzie mu zrekrutować główne księgowe.
  • jakimi metodami pozyskuje kandydatów? Wystawić ogłoszenie na darmowych portalach o pracę możecie przecież sami. Warto dopytać, czy rekruter potrafi wykonywać dobrze proces sourcingu, czyli dotarcia do kandydatów nie szukających aktywnie pracy.
  • czy firma rekrutacyjna ma zaplanowany proces raportowania, który dam wam konstruktywną informację zwrotną od kandydatów.
  • czy firma rekrutacyjna przeprowadzi przed rozpoczęciem działań dokładną analizę Waszych potrzeb?
  • przed rozpoczęciem procesu rekrutacji poproście o ocenę Waszego projektu, realne określenie szans na zakończenie projektu sukcesem i prognozowany termin realizacji.

Ile kosztuje pracownik tymczasowy?

Tutaj sprawa jest prostsza, ponieważ zawsze powinniście w ofercie dostać kalkulację ukazującą całkowity koszt związany z zatrudnieniem pracownika. Na ten koszt składają się:

  • wynagrodzenie brutto pracownika;
  • ZUS pracodawcy (20,61% wynagrodzenia zasadniczego);
  • PFRON (w przypadku umowy o pracę);
  • wynagrodzenie chorobowe (w przypadku umowy o pracę);
  • koszt urlopu (w przypadku umowy o pracę);
  • koszty pozostałe (badania lekarskie, BHP, odzież itd.);
  • marża firmy rekrutacyjnej (w tym przypadku Agencja Pracy Tymczasowej, bo tylko one mogą świadczyć usługę pracy tymczasowej).

Ile wynosi marża?

Są dwa typy marży.

  • Marża procentowa liczona od wszystkich kosztów zatrudnienia – wynosi od 6% do 10% za godzinę pracy (czyli średnio od         1,75 zł do 2,50 zł netto za godzinę pracy).
  • Marża kwotowa doliczana do całkowitych kosztów zatrudnienia – wynosi od 1,75 zł do 2,50 zł netto za godzinę pracy.

Agencja pokrywa ze swojej marży cały proces kadrowo-płacowy, proces rekrutacyjny oraz koordynację pracowników. Zdarza się również, że agencja pokrywa (częściowo lub w całości) koszt oddelegowanego na tzw, on-site koordynatora, czyli pracownika, który jest na co dzień na miejscu u Klienta w pełnym wymiarze godzin i zajmuje się koordynacją pracowników tymczasowych.
Marża Agencji również różni się znacznie w zależności od wielkości firmy, natomiast tutaj nie natraficie na bardzo małe podmioty, ponieważ Agencja Pracy Tymczasowej musi mieć spory kapitał na pokrycie wynagrodzeń pracowników.

Na co zwrócić uwagę przy podejmowaniu współpracy z Agencją Pracy Tymczasowej?

  • czy ma biuro lokalne, w którym będzie mogła przeprowadzać rozmowy rekrutacyjne?
  • czy Agencja chce zorganizować spotkanie techniczne w celu obejrzenia miejsc pracy, a także poznania osób odpowiedzialnych za rekrutację. Brak spotkania technicznego powinien Was zaniepokoić, trudniej się rekrutuje, nie widząc wcześniej miejsc pracy?
  • czy ma polisę OC do pokrycia ewentualnych szkód spowodowanych przez pracowników tymczasowych?
  • czy ma branżowe i lokalizacyjne referencje?
  • czy posiada certyfikat agencji zatrudnienia – KRAZ?
  • śmiało możecie również poprosić Agencję o zaświadczenie o niezaleganiu z ZUS i podatkami.

Outsourcing pracowniczy, ile to kosztuje?

Outsourcing to najprostszy model rozliczenia z Klientem. Firma rekrutacyjna (nie musi to być Agencja, ponieważ outsourcing nie podlega pod ustawę o zatrudnianiu pracowników tymczasowych) wycenia koszt wykonania godziny danej usługi. Koszt ten określony jest zazwyczaj jedną płaską stawką, czasami zdarzają się różne stawki w zależności od pracy w weekendy czy pracy w porze nocnej.
Stawki za outsourcing zależne są od tego, ile firma rekrutacyjna będzie musiała zapłacić wykonawcy usługi czyli pracownikowi oraz od kosztów operacyjnych, takich jak np. nocleg lub transport dla wykonawców usługi.

Przy wykonawcach usług outsourcingowych ze Wschodu, gdzie trzeba pokryć transport oraz nocleg stawki wahają się w przedziale 30,00 zł netto/rbh do 37,00 zł netto/rbh.

Przy wykonawcach usług outsourcingowych, gdzie nie wliczane są koszty noclegu i transportu stawki wahają się w przedziale 26,50 zł netto/rbh do 32,00 zł netto/rbh.

Na co zwrócić uwagę przy podejmowaniu współpracy w ramach outsourcingu?

  • referencje branżowe i lokalizacyjne.
  • zaświadczenie o niezaleganiu z ZUS i podatkami.
  • czy firma na koordynatorów dwujęzycznych (zazwyczaj rosyjskojęzycznych i polskojęzycznych).
  • czy firma zapewnia liderów, którzy będą koordynować wykonanie usługi na miejscu u Klienta.
  • jak firma rekrutuje osoby do wykonywania usług?
  • czy firma posiada bazę noclegową w interesującym Cię regionie?
  • ponownie spotkanie techniczne, równie ważne przed rozpoczęciem współpracy, co w przypadku Pracy Tymczasowej.

Tak kreują się koszty usług personalnych w zależności od ich rodzaju dla trzech najpopularniejszych usług. Zależne są głównie od wielkości firmy rekrutacyjnej, ale także skuteczności, jaką prezentują. Konkurencja wśród firm rekrutacyjnych jest bardzo duża, usługa jest nieskomplikowana i praktycznie wszystkie firmy rekrutacyjne podobnie argumentują swoje mocne strony. Mam nadzieję, że ten artykuł choć trochę pomoże Wam przy wyborze odpowiedniej usługi rekrutacyjnej dla siebie

Daniel Raszkiewicz – Dyrektor Sprzedaży w HSS Work

Czy artykuł był pomocny? TAK NIE

Podziel się artykułem:

Przejdź do sekcji blog, znajdziesz tam ciekawe artykuły, które dla Ciebie przygotowaliśmy