Strategie w sourcingu

8 listopada 2023

Kacper_foto
Kacper Trzepieciński - Kierownik Działu Rekrutacji Stałych

Według Słownika Języka Polskiego PWN, strategia to „przemyślany plan działań w określonej dziedzinie”. Dzisiaj będziemy rozmawiać o dziedzinie, jaką jest sourcing.

Każdy z nas, niezależnie od tego, czy ma zdefiniowany proces sourcingu, czy też nie, wykonuje swoją pracę według pewnego procesu. Nawet wpisywanie słów kluczowych bez żadnego planu można nazwać strategią. Choć nazwa ta może mieć delikatnie pejoratywny wydźwięk, nie zmienia to faktu, że jest to strategia.

Jak rozumiem strategię w sourcingu? Są to zaplanowane działania, ukierunkowane na znalezienia odpowiednich kandydatów, z wykorzystaniem konkretnego podejścia do sourcingu.

W dzisiejszym artykule chciałbym przybliżyć Ci kilka strategii, których używamy na co dzień w firmie  HSS Work.

Zanim zaczniesz

Ustal wszystkie szczegóły związane z tym, kogo poszukujesz. Jeżeli na tym etapie pojawią się błędy lub błędnie zrozumiesz założenia managera, to łatwo w takiej sytuacji przepalić swój czas. Musisz wiedzieć, jakie skille są obowiązkowe, a które są mile widziane przez managera. Jest wiele zmiennych, na które będziesz zwracał(a) uwagę podczas sourcingu, dlatego z korzyścią dla Ciebie jest ustalenie ich jeszcze przed wykonaniem searchu.

Jakiś czas temu podzieliłem się kilkoma wskazówkami na ten temat:  https://hsswork.pl/2022/11/30/brief-rekrutacyjny-jak-dobrze-go-przygotowac/

Mniej znaczy więcej

Przypuśćmy, że mamy następujący stack technologiczny na stanowisku Full Stack Developera: 

  • Angular, JAVA 8, Spring Boot, CI/CD, GitLab, Jenkins, Maven, SonarQube, IntelliJ IDEA, Docker, JIRA, API, HTML, CSS, GIT

Jakie podejście wybrałbyś w tym przypadku? Szukasz perełki, używając wszystkich powyższych keywordsów? Oczywiście możesz iść w tym kierunku, każdą z tych technologii potraktujemy priorytetowo, połączymy je operatorem AND*:

  • Angular AND JAVA AND Spring Boot AND CI/CD AND GitLab AND Jenkins AND Maven AND SonarQube AND IntelliJ IDEA AND Docker AND JIRA AND API AND HTML AND CSS AND GIT
  • Ustalmy, że praca zdalna, więc szukamy w całej PL,
  • Wynik: 0

Czy to oznacza, że takie osoby nie istnieją? Klient ma zawyżone oczekiwania? Nie, to po prostu oznacza, że nie ma profilu w PL na LinkedIn, który zawierałby podane przez nas keywordsy.

Mam nadzieję, że nie jest to dla Ciebie zaskoczeniem, ale z natury jesteśmy leniwi. Rzadko się zdarza, aby profile na LinkedIn było idealnie wypełnione, każdy zawierał dokładny opis obowiązków oraz używanych technologii itp.

A zmieńmy trochę sposób wyszukiwania kandydatów. Zdefiniujemy trzon naszego searchu – potrzebujesz do tego ustaleń, które zawarłeś z klientem, czyli co jest must, a co nice to have ze wskazanych technologii.

  • Java AND Angular
  • Wynik: ponad 10K

Dobry wynik, jest na czym pracować. Teraz pozostaje Ci zawężać ten search (ograniczenia LinkedIn do wyświetlania 1000 profili). Możesz to zrobić dodając dalej pozostałe technologie, po lokalizacji (województwo po województwie), po latach doświadczenia itp.

Search przygotowawczy

Bardzo ciekawe podejście, które rekomenduje wykonać zawsze przy nowym projekcie. Przy przeglądaniu 1-wszych stron z wynikami, postaraj się wyłapywać w profilach nowe keywordsy, które nie zostały przez Ciebie uwzględnione podczas budowania strategii searchu.

To podejście ma swoje zastosowanie w szczególności przy nowych projektach, gdzie brakuje Ci jeszcze doświadczenia w wyszukiwaniu tego konkretnego stanowiska.

Staram się zawsze przejrzeć 2-3 strony, wrócić z nowymi keywordsami. Jeżeli potem pojawią się nowe słowo, to zapisuje już je i używam przy nowym searchu w tym projekcie.

Uważaj na wykluczenia

Przypuśćmy, że szukasz doświadczonego Technika Utrzymania Ruchu (mechanika), postanowiłeś(aś) wykonać search za pomocą poniższego stringu:

  • elektromechanik OR mechanik OR „utrzymanie ruchu” OR „utrzymania ruchu” OR mechaniczne OR mechaniki OR maintenance OR UR OR DUR OR Pneumatyki OR hydrauliki
  • Lokalizacja: Częstochowa
  • Wynik: 574

Przypuśćmy, że w wynikach pojawiło Ci się dużo osób na stanowisku kierowniczym, postanawiasz wykluczyć te osoby z searchu. Zmieniasz string na:

  • (elektromechanik OR mechanik OR „utrzymanie ruchu” OR „utrzymania ruchu” OR mechaniczne OR mechaniki OR maintenance OR UR OR DUR OR Pneumatyki OR hydrauliki) -manager -lider -kierownik
  • Lokalizacja: Częstochowa
  • Wynik: 335

Prawie połowa wyników mniej. Z jednej strony masz pewność, że nie będziesz musiał przeglądać profilii kierowników, szybciej wytypujesz osoby i skontaktujesz się z nimi.

Jednak musisz wziąć pod uwagę, że przez taki ruch możesz stracić osoby, które kiedyś pracowały na stanowisku liderskim – może ktoś był liderem w kółku studenckim albo pracował jako manager w gastronomii podczas studiowania.

Każda zmiana, której się podejmujesz w searchu ma swoje konsekwencje. Pamiętaj o tym. Z mojego doświadczenia zawsze wolę poświęcić więcej czasu na przeglądanie profili i mieć pewność, że nikogo nie pominąłem.

Edukacja

Jakiś czas temu zajmowałem się rekrutacją Automatyków do działu utrzymania ruchu w firmie produkującej żywność. Dużym wyzwaniem okazała się lokalizacja oraz system czasu pracy oparty na czterech brygadach. Zadanie to wymagało znalezienia jak największej liczby potencjalnych kandydatów. Początkowo szukałem w sposób standardowy, używając nazw stanowisk i technologii związanych z tą branżą oraz analizując konkurencyjne firmy. Jednak w pewnym momencie doszedłem do punktu, gdzie czułem się ograniczony w swoich poszukiwaniach. W dziale utrzymania ruchu nazwy stanowisk dla Automatyków mogą przybierać różne formy, co utrudniało mi znalezienie odpowiednich kandydatów. W końcu zdecydowałem się wyszukać osoby posiadające wykształcenie związaną z automatyką, ponieważ najczęściej pracują one jako Automatycy. Jeśli posiadasz płatne konto, masz do dyspozycji filtr „uczelnie”, ale bez problemu możesz również stworzyć słowa kluczowe (keywords). Ja akurat stawiałem na specjalizacje i wydziały, a nie na konkretne uczelnie:

  • „Automatyka i Robotyka” OR „Wydział Elektryczny” OR „Wydział Mechaniczno-Energetyczny” OR „Robotyka i Automatyka” OR „Mechatronika” OR „Elektronika”

Biblioteka:

Dobrą praktyką jest zapisywanie używanych keywords pod konkretne stanowiska. Dzięki temu można stworzyć bibliotekę, która w przyszłości przyspieszy pracę twoją lub twojego zespołu. Wyobraź sobie, że rozpoczynasz nowy proces rekrutacyjny na stanowisko, na którym już masz doświadczenie. Dzięki bibliotece masz już gotowe stringi (ciągi znaków), które możesz od razu wykorzystać.

Co dalej?

Powyżej podałem kilka z podejść, które stosujemy w naszej firmie. Z pewnością masz też swoje rozwiązania, z których korzystasz na co dzień. W sourcingu Twoim największym wrogiem jest stagnacja oraz brak odwagi do próbowania nowych rzeczy. Musisz próbować nowych rzeczy, tylko dzięki takiemu podejściu będziesz w stanie osiągnąć sukces w swoich projektach.

*Wyniki sprawdzam za pomocą konta LinkedIn Recruiter

Czy artykuł był pomocny? TAK NIE

Podziel się artykułem:

Przejdź do sekcji blog, znajdziesz tam ciekawe artykuły, które dla Ciebie przygotowaliśmy