Mati w rekrutacji: Grywalizacja w rekrutacji – definicja, mechanizmy gier i praktyczne zastosowanie
8 lutego 2023
Mateusz Szyndlauer – Młodszy specjalista ds. rekrutacji
Współcześnie trudno jest wyobrazić sobie świat bez dostępu do szeroko pojętych mediów takich jak telewizja, czy Internet. Są one źródłem informacji, ale dają również wiele innych możliwości. Bez wątpienia postęp technologiczny, który towarzyszy nam od wielu lat wywiera bezpośredni wpływ na ich rozwój, ale również nasze zachowania. Głównym puntem naszych zachowań są bez wątpienia emocje a na nie wpływ mają wydarzenia i wszelkiego rodzaju okoliczności, które nam towarzyszą.
Od wieków ludziom towarzyszy potrzeba poczucia się docenionym. Każdy element, który może wywołać pozytywne emocje motywuje do działania. Świetnym na to przykładem są gry, które od wieków ewoluują. Współcześnie coraz częściej gry kojarzą nam się ze światem wirtualnym, gdzie gracz przystępuje do rozgrywki samodzielnej bądź grupowej za pośrednictwem komputera, telefonu, lub konsoli do gier. Oczywiście często możemy spotkać ludzi, którzy przebywając w lokalach wspólnie korzystają z dostępnych gier planszowych czy karcianych. Gry to także wszelkiego rodzaju zagadki logiczne, zabawy, które towarzyszyły nam w dziecięcych latach na podwórkach i wiele, wiele innych. Wszystkie rodzaje gier mają kilka wspólnych elementów, między są to zabawa i rywalizacja. Zabawa powoduje, że z wykonywanych czynności czerpiemy frajdę, natomiast rywalizacja angażuje nas do podejmowania wyzwań, a w przypadku wysokich wyników powoduje, że czujemy dumę i spełnienie.
Konstrukcja gry również zależna jest od tego jakie mechanizmy są wykorzystywane, to dzięki nim wiemy na jakim etapie jesteśmy w rozgrywce. Najpopularniejszymi przykładami wykorzystywanych w grach mechanizmów są:
- Punkty – to dzięki nim gracz jest w stanie przechodzić do kolejnych etapów, wymieniać je na nagrody;
- Poziomy – dzięki nim gracz wie na jakim jest etapie, ponadto stanowią motywację dla uczestnika, który chce awansować do następnego etapu;
- Tabela wyników – pozwala uczestnikowi określić, jak jego postępy prezentują się na tle winnych współgraczy;
- Odznaki – element kolekcjonerski, który również jest ważnym motywatorem dla gracza;
- Przyuczenie i informacja zwrotna – pozwalają wprowadzić gracza do świata gry, ale i również określić jego postępy;
- Wyzwania – element, który motywuje gracza do podejmowania rozgrywki.
Wszystkie przedstawione mechanizmy stanowią elementy, które mają zmotywować graczy do podęcia działań, a w konsekwencji do zostania nagrodzonym za swoje postępy. A gdyby tak wprowadzić te elementy do życia codziennego…?
Grywalizacja
Rynek gier z rok na rok się rozwija co pokazują liczne statystyki. Według Raportu Kondycja Polskiej Branży Gier 2020 w roku 2015 roku liczba światowych graczy wynosiła 1,9 mld, gdzie na rok 2023 przewidywana liczba graczy to ponad 3 mld.
Wykorzystanie potencjału jaki niosą ze sobą gry, bez wątpienia nie mogło zostać pominięte przez liczne firmy, które w swoich strategiach marketingowych je uwzględniły. Świetnym przykładem takiego wykorzystania jest właśnie główny temat niniejszego artykuły, czyli grywalizacja. Definicji pojęcia grywalizacji jest wiele i często zależą od celu, któremu ma służyć, natomiast większość z nich zakłada, że grywalizacją jest wykorzystanie wszelkich elementów mechaniki gier celem zwiększenia zaangażowania i wywołania emocji wśród jej uczestników, czego konsekwencją jest ostateczna nagroda. Grywalizacja ze względu na swoją uniwersalność sprawdza się w wielu branżach, wszystko zależy od tego w jaki sposób zostanie ona zaprojektowana.
Historia grywalizacji swoimi korzeniami sięga początków XX wieku, kiedy to wiele firm wykorzystywało mechanizmy oparte na grach, zabawie celem zwiększenia zainteresowania, jednakże za twórcę samego pojęcia uważa się Nicka Pellinga, Brytyjskiego twórcę gier komputerowych, który na początku lat dwutysięcznych wprowadził w swojej firmie usługi promocji oparte o mechanizmy gier. Wiele firm na świecie regularnie korzysta z grywalizacji w swoich działaniach promocyjnych. Popularnym przykładem wykorzystania grywalizacji w Polsce może być mBank, gdzie wraz z publikacją nowej platformy wdrożono system grywalizacji. Wykorzystanie elementów gier pełniło funkcję edukacyjną dla jego obiorcy, gdzie mógł nauczyć się jak obsługiwać nową platformę, ale również uczył, jak dysponować swoim budżetem. Uczestnicy mogli otrzymywać za prawidłowo wykonane zadania punkty, odznaki, a nawet i rywalizować wraz ze znajomymi, gdzie tabela wyników przedstawiała ranking uczestników.
Grywalizacja w rekrutacji
Jaki zatem wpływ grywalizacja może mieć na procesy rekrutacyjne? Przede wszystkim dzięki prawidłowo zaprojektowanemu systemowi grywalizacji potencjalny pracownik może lepiej zrozumieć stanowisko, na którym chciałby podjąć pracę. Odpowiednio przygotowany system pozwoli w pełni wykorzystać potencjał uczestnika, angażując go w rozgrywkę. Mogą to być na przykład różnego rodzaju scenariusze, które pojawiają się w danym miejscu pracy. Grywalizacja przede wszystkim opiera się na zabawie i w konsekwencji ma za zadanie wywołać pozytywne emocje, w związku z czym wykorzystanie jej może zniwelować stres, który często pojawia się u kandydatów podczas rozmów rekrutacyjnych. Często się słyszy, że kandydaci po rozmowach rekrutacyjnych nie dostają informacji zwrotnej, co spowodowało , że nie dostali się do kolejnych etapów rekrutacji. Wykorzystanie tego mechanizmu informacji może uświadomić uczestnika, gdzie wypadł dobrze, jak i również nad czym powinien popracować. To dobra informacja dla kandydata, ponieważ jest zmotywowany do tego, aby wzmocnić swoje słabsze, ale i również mocne strony.
Z perspektywy rekrutera stanowi to świetny sposób przekazania feedbacku, ponieważ jest w stanie w praktyce lepiej poznać profil kandydata, a także jego umiejętności. Tabela wyników, która jest ważnym elementem systemu, pozwoli wyłonić najlepszych kandydatów w procesach, w których udział bierze wielu graczy.
Wykorzystanie grywalizacji w procesach rekrutacyjnych może również stanowić świetne źródło na pozyskiwanie wielu talentów, szczególne wśród młodych ludzi, którzy aktywnie uczestniczą w świecie nowych mediów, ale również może stanowić wizytówkę dla firmy, która taki proces wprowadza. Firma w oczach kandydata sprawia wrażenie innowacyjnej, podążającej za trendami.
Przy okazji zatrudnienia pracownika, grywalizacja świetnie sprawdzi się jako narzędzie onboardingowe, gdzie nowy pracownik będzie mógł poznawać działania firmy, uczyć się ich, a także na podstawie elementów mechaniki gier, oceniać swój postęp, co w konsekwencji będzie przeradzać się w pozytywne emocje. O wykorzystaniu grywalizacji w onboardingu pracownika również pojawi się artykuł.
Jak zatem dotychczas wyglądało to w praktyce? Świetnym przykładem wykorzystania grywalizacji w obszarze rekrutacji jest aplikacja „My Hotel Marriot”. Światowy gigant z branży hotelarskiej, którego celem było pozyskanie kandydatów na stanowisko menagera kuchni, opublikował grę na platformie Facebook, której celem było wyłonienie najlepszych potencjalnych pracowników. Rozgrywka przenosiła w świat wirtualnej kuchni hotelowej, a uczestnik dostawał do swojej dyspozycji zasoby, którymi musiał odpowiednio zarządzać. Gracz miał za zadanie dokonywać zamówień artykułów, kontrolować pracę kucharzy, jak również zatrudniać najlepszych kandydatów do swojej kuchni. Gra często nakładała zbyt dużo obowiązków jednocześnie, jednakże był to celowy zabieg twórców który miał pokazać realne obłożenie zadaniami oraz sprawdzić, jak Kandydaci radzą sobie z zarządzaniem nimi pod presją . Gracze za odpowiednio wykonane zadania otrzymywali punkty, co pozwalało wyłonić najlepszych potencjalnych kandydatów na objęcie stanowiska menagera kuchni w realnym hotelu.
Podsumowując grywalizacja jest zjawiskiem, które może pozytywnie wpłynąć na rekrutacje w związku z elementami zabawy, które u kandydata będą wywoływać zainteresowanie i pozytywne emocje, ale również uświadamiać o swoich umiejętnościach. Ponadto świadczy o innowacji po stronie przedsiębiorstwa, które to chce podążać za trendami, wprowadzając niestandardowe elementy w swoich strategiach.
Bibliografia:
Kalińska-Kula, Badania etnograficzne, grywalizacja, neuromarketing, omnichannel, [w:] R. Kozielski, Przyszłość marketingu. Koncepcje, metody, technologie. Teoria i zastosowanie, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2020
„Kondycja Polskiej Branży Gier 2020”, Krakowski Park Technologiczny, 2021
M.R. Zica, A.C. Ionica, M. Leba, Gamification in the context of smart cities, IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, Volume 294, International Conference on Applied Sciences (ICAS2017) 10–12 May 2017, Hunedoara, Romania
Tkaczyk P., Grywalizacja. Jak zastosować mechanizmy z gier w działaniach marketingowych, Wydawnictwo Helion
Czy artykuł był pomocny? Dziękujemy za opinię TAK NIE 100% osób oceniło artykuł jako pomocny Jeszcze nikt nie ocenił tego artykułu
Podziel się artykułem: